Hardlopen in Burgh Haamstede doe je hier

Als het op hardlopen aankomt is Burgh Haamstede wat Staten Island is voor de New York Marathon, namelijk het startpunt van de Kustmarathon Zeeland: de mooiste en zwaarste van Nederland.

Maar wees gerust: ook voor de korte(re) afstandslopers biedt Burgh Haamstede genoeg mogelijkheden.

Burgh Haamstede – Renesse route:

Deze route begint aan het begint op de Noordstraat (waar ook Groenendijk, de verhuurmaatschappij zit). Vanaf daar ga je links de Kloosterweg op, en dan rechts de Vroonweg op. Die volg je tot aan het Natuurreservaat Vroongronden Renesse. Volg het wandel- en fietspad en dan kom je vanzelf in Renesse uit. Ga dezelfde weg terug, of houd links aan en loop terug via het strand.

Vanaf de Noordstraat tot aan Renesse Centrum is het ongeveer 4km. Loop je liever wat langer? Je kunt er uiteraard voor kiezen om vanuit ons vakantiehuis te vertrekken. Dit kan uiteraard via de Hogeweg (de kortste route, totale afstand tot aan Renesse Centrum: pak en beet 7km). Wil je gek doen? Loop dan via Duinrand naar het bospad langs de duinen, sla rechtsaf en volg dit pad tot aan de Kloosterweg. Vanaf daar weer recht de Vroonweg op en gaaan (+/- 8km)!

Burgh Haamstede – bos route:

Deze route begint bij de ingang van het Klimbos/ de excursieschuur Westerschouwen aan de Kraaijensteinweg (vlakbij strandovergang Rotonde). Vanaf daar volg je de gele paaltjes.

De totale afstand is zo’n 6.5km (over onverhard pad). Je kunt de route uiteraard verlengen door het stukje vanaf het vakantiehuis tot aan de start van de route ook mee te pakken. Dan zit je op zo’n 7.5km.

Burgh Haamstede – strand route:

Deze route begint op de parkeerplaats bij de Uitkijktoren, op de Adriaan van de Weijdeweg. Loop vanaf daar rechtdoor het natuurgebied in. Helemaal aan het eind (voorbij het gebouw van Evides) sla je linksaf het fietspad op. Dit blijf je volgen tot je bij een open veld uitkomt tussen de bomen.

Houd vol! Je bent er bijna. Net na de schuilhut, staat een bordje naar rechts ‘strand’. Nog een klein stukje duin op en je bent er. Het uitzicht is het zwoegen meer dan waard. Als je eenmaal het duin over bent, zie je de zee. En het strand… sla linksaf en maak je rondje af tot aan een strandopgang naar keuze, bijvoorbeeld Speelduin, de Rotonde of de Punt. Afhankelijk van de opgang die je kiest, is de totale afstand van deze route zo’n 10-13km.

Burgh Haamstede – duin route:

Net als de vorige route begint deze route ook op de parkeerplaats bij de Uitkijktoren. Vanaf daar ga je rechtdoor en volg je het pad tot aan het gebouw van Evides. Net daarvoor sla je rechtsaf en volg je de groene paaltjes. Deze voeren je door de Meeuwenduinen (grenzend aan de Zeepeduinen) door bos- en duingebied. Uiteindelijk kom je op het strand uit (ter hoogte van Nieuw-Haamstede). Vanaf hier kun je via het strand terug (zie ook vorige route) of blijf je de groene route volgen. De laatste paar kilometers leg je af in het bos van Boswachterij Westerschouwen. De afstand van deze route is ongeveer 12.5km).

Burgh Haamstede – Nieuw Haamstede route:

Deze route start voor de deur (jawel)… steek de Hogeweg over en loop via Duinrand het bos in. Eenmaal daar aangekomen sla je rechtsaf. Blijf dit pad volgen tot net voorbij de parkeerplaats. Daar sla je linksaf het (mulle) zandpad op de duinen in (ernaast ligt een prachtig ‘kabouterhuis’). Wees gerust, het mulle zand is alleen de eerste paar honderd meter. Daarna kun je weer om je heen kijken. En genieten van de prachtige natuur en enorme huizen langs de duinrand (de een nog groter dan de ander). Net na de Walvisbunker kom je bij een splitsing. Hier sla je linksaf de Moolweg op, en kort daarna ga je weer links de Vertonsweg op. Deze loopt over in Bospad. Dit blijf je volgen en dan kom je vanzelf op de Kloosterweg uit, ter hoogte van Brasserie ‘t Torentje. De totale afstand is 5-6km. Neem terug dezelfde route of sla rechtsaf op de Kloosterweg en loop via het dorp (over de Hogeweg) terug.